Magyarok a Snow
Rallye-n! |
Nagy
Bea interjúja Hanzély Péterrel |
Idén először állt rajthoz magyar páros a svédországi Snow Rallye-n.
Hanzély Péter és Kerekes József egy Peugeot 306-sal nevezett az östersundi
futamra, melynek értékelése egyaránt beleszámított az Észak- Európa Kupába
és a Svéd Rallye Bajnokságba is.
Hogyan
jutott eszedbe, hogy elindulj ezen a futamon? Szerettem volna kipróbálni magam ilyen körülmények között is. Aszfalt
vagy murva versenyek itthon is vannak, a hó és a jég azonban más. Az nincs.
Úgy tudom,
több magyar páros is tervezte a rajthoz állást.
Igen, eredetileg kilenc autó indult volna, főleg Honda Civicek és Skoda
Feliciák. Végül egyedül nekünk sikerült szponzoraink - az Indit-Trade
Kft., a GreenLab Mérnöki Iroda, a Laptop.hu, a Superbike
Magazin és a Motorsport Magyarországon - segítségével rajthoz
állni, a többieknek sajnos nem jött össze elég pénz.
Mekkora
összegről van itt szó?
Elég nagyról. Szerencsére mi kaptunk kedvezményt a nevezési díjból és
még a szállásunkat is fedezték. Ez azért sokat jelentett.
Egy
Peugeot 306-sal indultatok. Ezzel az autóval versenyeztél tavaly is az
itthoni bajnokságban?
Nem. Tavaly egy Hondával kezdtem az évet, majd átültem egy Peugeot 106-ba.
Nem volt szerencsés a múlt évünk, többször is kiestünk kuplunghiba miatt.
A 306-ban most ültem először. Ezt az autót Várkonyi Szabolcstól kaptam
kölcsön.
Az indulás előtt kb. 20 kilométert autóztam vele, le is bontottam egy
kicsit a hátulját
Térjünk
vissza Svédországra. Elég kalandos volt már a kezdet is.
A verseny végéig kalandos volt minden. Az indulás előtti napon, kedden
délután még nem érkeztek meg az átutalások. Délután vettük meg a másnapi
repülőjegyeket és este 9-kor indult el a szervizautó a versenyautóval
Östersundba. Szerdán érkeztünk meg a verseny helyszínére navigátorommal,
Kerekes Józsival és a csapatvezetőnkkel, Bolgár Ivánnal. Este a regisztráció
után megkaptuk a kötelező matricákat és a 39-es rajtszámot.
Hogy
fogadtak titeket?
Nagyon jól. A megnyitón külön kiemelték, hogy Magyarországról érkeztünk.
Még fel is kellett állnunk és vastapsot kaptunk. Végig nagyon kedvesek
és figyelmesek voltak velünk.
Milyenek
voltak a pályák?
Csúszósak. Valószínűleg egy-két nappal hamarabb tolhatták le a havat az
útról, de csak is ott, ahol nekünk mennünk kellett. Ahogy egy kereszteződésbe
értünk és az itiner szerint jobbra kellett volna mennünk, ott nem is tudtunk
más irányba menni, mert nem volt letisztítva az út. A szöges gumi azonban
rengeteget jelentett. Nem gondoltam, hogy ennyire fognak. Kaptunk hat
használtat és négy újat ott a helyszínen azzal a tanáccsal, hogy a használtakat
majd 4-5 gyors után le kell cserélni. Mi azokkal mentünk végig
Két napotok
volt a pályabejárásra.
Másfél. Csütörtök egész nap és a péntek délelőtt.
Egy bérelt autóval edzettünk, egy SAAB 95-sel. Minden pályát csak kétszer
lehetett teljesíteni egy tréningitiner segítségével, és ez alapján kellett
felírni az információkat.
Elég
volt ez a két lehetőség?
Természetesen nem. Az itinerünk a kanyar erősségén és a távolságon nem
tartalmazott mást. Volt olyan szakasz, amelyiken csak egyszer tudtunk
végigmenni. Percre pontosan meg volt szabva, hogy melyik szakaszt hány
órától hány óráig lehet teljesíteni, és ha csak egy percet is késtél,
a sportbíró már nem volt ott. Ez számunkra is problémát jelentett egyszer,
hiszen az egyik pályán lecsúsztunk az útról és három órát kellett várni
az autómentőre.
Nem
voltak nézők?
Ott egy darab sem. Próbáltunk telefonálni a csapatvezetőnek, de nem működött
a telefon, csak sms-t tudtunk írni: "S.O.S. Hívj vissza!" Egy hófal tetején
töltöttük azt a három órát, amíg megjött az autómentő. Kijött, beakasztotta
a kötelet, meghúzott bennünket és már el is ment. Mindezt 25000 forintnak
megfelelő koronáért.
Mi
történt pénteken? Pénteken
délután volt az adminisztratív és a technikai átvétel. Az autónk az utolsó
pillanatban, a gépátvétel előtt mindössze két órával érkezett meg, kicsit
már izgultunk.
Az átvétel ott szigorúbb volt, mint itthon. Felemelték az autót, ellenőrizték
a lámpákat, bele is kötöttek valamibe, ugyanis nem égett a rendszámtábla
világításunk.
Este minden rajtceremónia nélkül egy mellékutcából indították el a mezőnyt.
Aznap egy szuperspeciál szakaszt kellett teljesítenünk szinkronban a helyi
lóversenypályán.
Említetted,
hogy a technikai ellenőrzés ott szigorúbb volt, mint itthon. Volt még
más is, ami eltért az itthon megszokottaktól?
Egy alkalommal, ahogy lejöttünk az egyik pályáról újra ellenőriztek minket.
Megnézték a lámpákat, a gumikat és a zajszintet is. De volt más is. Az
időellenőrző állomáson például nem raktak ki órát. Mindenkinek a maga
gondja, hogy legyen egy jól beállított órája, és tudja, mikor kell bemennie
az állomásra.
Szintén érdekes volt, hogy akik kiestek a versenyből, de be tudtak menni
a szervizparkba, azok lehetőséget kaptak arra, hogy végigmenjenek a szakaszokon,
versenyen kívül. Kaptak egy új rajtszámot és a mezőny után elengedték
őket. Legalább autózott egy jót. Ezt jó ötletnek tartom.
Szombaton
hat gyorsasági várt rátok.
Így van. A gyorsaságikon 115 km-t mentünk, fárasztó volt.
Itthon
is autóztok ennyit, nem?
De igen, csak itt nehezebb volt úton tartani az autót. Végig dolgozni
kellett, az etapon is. Elég, ha kicsit nem figyelsz oda, és könnyen az
út mellett találhatod magad.
Volt kicsúszásotok?
Nem is egy. Szombaton az egyik időellenőrző állomás előtt félre akartam
állni, és egyszerűen lecsúsztunk az útról. A sportbírók segítettek. Emiatt
volt egy három perces késésünk, de így is a 24. helyen zártunk az első
nap.
Vasárnap
hogy szerepeltetek?
Ismét hat gyorsasági várt ránk. A gumik koptak, többet csúszkáltunk. A
csapatvezetőnk szerint az utolsó gyorson - a kopott gumikkal - voltunk
a leggyorsabbak
Az első három szakaszon nem volt gondunk. A negyediken az egyik kanyart
kicsit nagyobb sebességgel vettem, éreztem, hogy az autó már a levegőben
áll, de megúsztuk. A következő gyorson felfutottunk egy hófalra. Szerencsénk
volt, mert előttünk ugyanott esett ki egy versenyzőpáros. Ők hívtak néhány
nézőt és visszasegítettek minket az útra. Furcsa volt, hogy ott a nézők
nem tesznek meg annyi mindent az autókért, mint itthon. Itthon ugye örülnek,
ha hozzáérnek, és szívesen rohannak, ha valaki felborul és segítenek.
Ott csak állnak és fényképeznek. Szóval így együtt leszedtek minket a
hófalról, és mentünk tovább. Öt percünkbe került.
Ennyivel
sikerült megúsznotok a versenyt?
Nem egészen. Az utolsó gyorsaságin Joti szólt, hogy lassítsak, mert túl
gyorsan megyünk. Egy bal 3-hoz értünk, amit harmadikban próbáltam meg
bevenni. A kanyart még be is vettük, de elindult az autó jobb hátulja,
és körülbelül másfél méteres mélységbe csúsztunk. Mindez néhány száz méterrel
a cél előtt történt, már csak egy oldal volt hátra az itinerből. Megijedtél?
Nem, inkább mérges voltam, hogy a cél előtt ér véget a versenyünk. Végül
is nem tudom, hogyan, de a Peugeot önerejéből kihúzta magát és felnin
ugyan, de áthaladtunk a célon.
Hányadik
helyen fejeztétek be a versenyt?
Végül a 21. helyen. Átlagosan számolva hat másodpercet kaptunk versenykilométerenként
a kategóriánkban lévőktől. Ez aszfalton vagy murván nagyon sok, de ilyen
körülmények között nem tartom annak.
Ki gratulált
először nektek az itthoniak közül?
Több mindenkivel tartottam a kapcsolatot, küldtem esténként üzeneteket,
hogy állunk, milyen a verseny, de Asi volt az első, aki az internetről
tudta meg, hogy befejeztük és gratulált.
A helyszínen
kaptál valami visszajelzést?
A svédek nagyon örültek, hogy be tudtuk fejezni a versenyt. Utólag megmondták,
hogy nem sok esélyt láttak erre, bár nagyon drukkoltak nekünk.
Az
autó is rendben volt végig.
Igen. Nem volt sok munka vele a szervizparkban. A fékbetét- és kerékcseréken
kívül csak olajat kellett még utántölteni. Más nem volt.
Milyen
terveid vannak 2004-re?
Jövőre ugyanígy Snow Rallye! Remélem, akkor többen is rajthoz állunk.
Az itthoni bajnokság?
Ezzel a Peugeot-val szeretnék menni egész évben mind a magyar, mind a
horvát futamokon. Elvileg mindkét bajnokságban részt veszek. Majd meglátjuk.
Gratulálok
és sok sikert kívánok az év további részére is! Köszönöm.
Készítette: Nagy Beáta
www.rallyalbum.hu
További képek:
|