Beszámoló a Zoll-Speed
OMV Húsvét Rallye-ról
(Szombathely, 2002. március 30-31.): |
- Hegedűs Csaba :::
Esztergomi Autósport Egyesület
Trabant 601 ERS Gr. A1 |
Új
autó, Új célok, Régi szerelem.
Az
idei Rallye Túra bajnokság második futamára végre elkészült az új autónk,
amivel végül sikeresen teljesítettük ezt a versenyt.
Lépjünk
vissza egy picit az időben.
Tavaly az év végi utolsó futamon Esztergomban kategória harmadikként értünk
célba, így nagyon szoros küzdelemben az év végi összesítésben az ötödik
helyen találtuk magunkat. Már akkor elhatároztuk, hogy idén mindent megteszünk
annak érdekében, hogy év végén a dobogón állhassunk. Ezen elhatározás
első lépéseként versenyautónkat szerettük volna ütőképes formába hozni,
illetve tartani - mivel a 2001-es szezonban már elégedettek voltunk a
motor teljesítményével.
Szóval
versenyautó fejlesztés.
A motor fejlesztésén kívül még nagyon sok dolgot szerettünk volna kicserélni,
újítani, ezért arra az elhatározásra jutottunk, hogy jobban járunk, ha
az autónkat eladjuk, és egy teljesen új autót építünk. Így is történt.
Elkezdődhetett az autóépítés az Erdei Műhelyben.
Az autóépítés koránt sem egyszerű dolog. Meglehetősen időigényes, költséges
és fárasztó dolog.
Rengeteg dolgot kellett megszervezni, elvégezni. Kasznis munkák, bukócsövezés,
fényezés, összeszerelés, stb. Sajnos nem sikerült mindent határidőre megszervezni,
elkészíteni, így a 2002-es bajnokság első futamát a Pilis Rally-t kénytelenek
voltunk kihagyni. Így nyertünk még egy kis időt, legalább is ezt gondoltam.
Ahogy közeledett a 2. futam időpontja egyre jobban aggódtam, hogy vajon
tényleg el tudunk-e indulni, kész lesz-e az autó. Arra azért nem gondoltam,
hogy még ez az idő is kevés lehet. Majdnem kevés lett. Az utolsó utáni
pillanatban lett kész a paripa, némi hiányossággal. Például nem készült
el a kartervédőnk (ami végül majdnem a kiesésünkhöz vezetett, de szerencsére
megúsztuk).
Térjünk
rá a versenyre.
Szombaton hajnali 5 órakor lett kész az autó olyan állapotra, hogy elindulhassunk
vele Szombathelyre. Kb. 2-300 métert mentem vele, ez volt a "próbaút".
Utána fel a trélerre és indulás. Az adminisztratív és technikai átvételekre
éppen időben érkeztünk. Következő lépés a pálya bejárás. Itt szerettük
volna próbálgatni az autót, hogy milyen is lett. Mint ahogy ez általában
lenni szokott ez sem így történt. Gépátvétel után szembesültünk azzal
a ténnyel, hogy az autónk első fékmunkahengereiből folyik az olaj.
Ezek szerint pálya bejárás helyett ismét szerelés. Nem nagyon értettem
a dolgot mivel minden teljesen új volt az autóban. Végül kiderült, hogy
valószínűleg az alkatrészek túl sokáig álltak az autósboltban és némi
korróziós folyamat indult meg bennük.
Segítőim, (Barni, Hofi) akiknek ezúton is szeretném megköszönni
a segítséget, nekiláttak a probléma kiküszöbölésének.
Ezt sikeresen teljesítették is, gyakorlatilag a munkahengereket szét kellett
szedni, és meg kellett tisztítani, majd újra összerakni. Ez az eljárás
jónak is bizonyult mivel utána a fékek hibátlanul működtek.
Egy gonddal kevesebb.
A következő problémánk a futómű beállítás volt. A hátsó rugók túlságosan
nagyok, hosszúak voltam így az autó hátulja nagyon magas lett, ami miatt
meglehetősen instabil volt. Ezt megpróbáltuk kompenzálni azzal, hogy nagyobb
széttartást állítottunk előre, ennek viszont az lett a következménye,
hogy gáz adásra ballra húzott az autó, fékezéskor pedig jobbra. Gyakorlatilag
ennyi problémánk volt szombaton, illetve még annyi hogy mindezek következtében
utcai autóval írtuk fel a pályákat. Így az autó tesztelése vasárnapra
maradt.
Vasárnap
rajt.
A szombati időhiány miatt az etap itinert nem volt időnk leellenőrizni,
és a hibákat kijavítani, így az első gyorsra menet többször is eltévedtünk,
több kategória társunkkal együtt.
Ezen hibák következtében az etapidőnk vészesen fogyott, ezért sietnünk
kellett, hogy időben ott legyünk az IE-ben. Ekkor történt az a malőr,
ami meghatározta végül az egész versenyt. A nagy sietségben belementünk
egy nagyobb gödörbe, ahol is odavertük a kipufogó rendszerünket és eltört
a leömlőnk. A kétütemű motoroknak nagyon érzékeny pontja a kipufogó, így
egy pár lóerőt elvesztettünk. A hiba orvoslására csak az első gyors után
nyílt lehetőség. Mivel hegesztőnk nem volt így a foltozásos megoldás maradt.
Bilincsekkel, pasztával próbáltuk eltömíteni a repedéseket. Ideiglenes
megoldásnak meg is felelt ez a módszer, de minden gyors után meg kellett
ismételni a műveletet. Ezzel
a hibák halmazát gyakorlatilag
kimerítettük. Tehát ezek után, vagy ezek mellett már újabb problémánk
nem volt, illetve egy még akadt. Az utolsó előtti gyorsaságira menet az
autó etapon megállt üzemanyag hiánya miatt, legalább is ez volt a jelenség.
Mivel a benzintank tele volt nem tudtam mire véljem a dolgot. Szerencsére
hamar rájöttünk a hiba okára. A tanksapka szellőzője dugult el és így
nem kapott levegőt az üzemanyag tartály, ennek következtében pedig az
üzemanyag nem jutott el a karburátorig. Ennyit a hibákról.
Szerencsére egyik hiba sem volt olyan súlyos, hogy komoly hátrányt jelentett
volna, bár a kipufogó miatt némi aggodalom volt bennünk, hogy vajon nem
törik-e el és szakad le teljesen.
Első
gyorsasági szakaszon 2. időt autóztuk, de elég nagy hátránnyal (9 másodperc),
ekkor már gondoltam, hogy Öcsivel ma nem tudom felvenni a harcot. Azért
nem hagytuk annyiban a dolgot és a második gyorsaságin első idővel értünk
célba (4 másodperc előnnyel). Így összesítésben még mindig a második helyen
voltunk. Ez így is maradt a verseny végéig. Nem tudtunk előrébb lépni,
viszont a pozíciónkat sikerült megtartanunk.
Összefoglalva.
A vezetést, versenyzést nagyon élveztem, a pályák nagyon tetszettek.
Ennyit tudtunk kihozni magunkból ezen a hétvégén. Remélem a következő
versenyen nagyobb csatát tudunk vívni az első helyek valamelyikéért.
Köszönetet
szeretnék mondani az autó felkészítésében nyújtott segítségért az Erdei
Műhelynek, Hofinak és Barninak a versenyen való segítségért, Tagai Racing
Technologinak, hogy szervizautót biztosítottak számunkra, és természetesen
minden támogatónknak: 3S Kft, Ráth-Schmieder Bt., Lekli Dekor, Royal Söröző,
Budweiser, Papp Sándor Autósiskola, Koko Tours, - Szűcs és
Bőrszabó, Tivi Kft., Grósz Gumi.
www.rallyalbum.hu
Támogatóink:
|
|
|